U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

   Praktijk voor voetreflexologie-plus 



Nieuws

U bent weer van harte welkom! 

Wij volgen het COVID-19 protocol, dat u hier kan lezen.

 

U kunt hier 24/7 online direct een afspraak bij mij boeken. 

 

Nieuw: babyreflexologie. Een zachte massage aan de voetjes neemt kwaaltjes weg bij je baby.

 

Tip: voor natuurgeneeskundige behandelingen werk ik samen met Ingrid Melkenboer, www.bestmethode.nl.

 

Heeft u ons artikel gezien in de Soester Courant? Lees het hier.

 

Vanaf nu heeft Amaragd ruimere openingstijden, overdag en in de avond. 

 

Een van mijn specialisaties is behandeling van vrouwen in de overgang. Lees hier verder.

 

 Aroma Touch Massage! Lees hier meer over deze behandeling.

Voetreflex bij Stressklachten deel II 

Enige tijd geleden ben ik begonnen met het verhaal van Stress. In Deel I heb ik de betekenis van stress uitgelegd. In dit volgende deel, Deel II, wil ik jullie vertellen hoe en welke organen op stress reageren.

 

Hoe gestrest ben jij? Dit was mijn vraag aan jullie…

 

Heb je last van:

  • Slecht slapen

  • Piekeren of malen in bed?

  • Angstig zijn?

  • Veel zorgen maken?

  • Snel vermoeid zijn?

  • Onrustig voelen?

  • Een kort lontje hebben?

  • Prikkelbaar?

  • Snel geïrriteerd?

  • Je alleen voelen?

  • Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, rugpijn, maagpijn, stijve nek/schouders of darmklachten hebben?

  • Geen of weinig eetlust?

  • Slechte concentratie hebben?

 

Als je “ja” kan beantwoorden op een of meer van deze vragen, kan je in meer of mindere mate last van stress hebben.

 

Heb ik te veel stress?

 

Deze vraag heb ik ook mijzelf gesteld in de afgelopen weken. Het antwoord is ja, net als ieder ander mens ervaar ik ook stress. Afgelopen weken is mijn leven veranderd. Mijn moeder is overleden. Haar dood bracht mij wel verdriet maar geen stress. Wat mij wel veel stress gaf, was het ontmoeten van een naast familielid die al jaren geen normaal contact met mij wilde hebben. Hoe zou de confrontatie zijn; hoe moest ik haar begroeten, haar condoleren? Wat zeggen we tegen elkaar? Ik hoopte altijd dat haar boosheid tegen mij en mijn moeder weg zou zijn geëbd in de loop der jaren.

Gedurende deze dagen volgden mijn ogen elke beweging die ze deed, hopende dat ze niet boos zou worden op iemand of iets. Ik voelde de koude omhelzing van haar. Ik wilde dat wel verzachten, maar begreep dat ik dat niet kon. Ze vertrok na een dag weer naar haar huis.

Dit was een korte maar heftige periode voor mij, met veel stress. Mijn hele lichaam reageerde op de stress: mijn darmen speelden op, allergieën kwamen terug, hoofdpijn kwam. Ik was moe en had weinig zin om iets te doen. Gelukkig is die periode voorbij. Op dit moment gaat het weer goed met me. Maar zeker is: in een stress situatie reageert het lichaam heftig en op verschillende manieren op de stress.

 

Normaliter zijn stressreacties van korte duur. Het lichaam herstelt zich omdat de stressor niet meer aanwezig is. Je toont dan weer normaal gedrag. Wat van je lichaam toen gevraagd werd tijdens stress om tot actie te gaan is nu allemaal weg.

Als de stressreactie blijft dan kunnen de volgende gebeuren:

  • Het lichaam blijft energie mobiliseren, terwijl dat niet nodig is. Dit kost energie van het lichaam en dus kan de energie niet of onvoldoende opgeslagen worden.

  • Eiwitten worden verbruikt. Spierafbraak vindt plaats en dus vermoeidheid treedt op.

  • Het spijsverteringssysteem gaat minder goed functioneren. Als dit niet goed functioneert, kunnen voedingsstoffen onvoldoende de juiste plekken bereiken.

  • De aanmaak van het groeihormoon wordt geremd, waardoor het lichaam onvoldoende kan groeien en in dit geval niet makkelijk kan herstellen.

  • Ziekte en ontstekingen vinden eerder plaats omdat het immuunsysteem wordt aangetast.

  • De voortplantingsorganen staan op een laag pitje.

 

Als de stressreactie blijft dan kan je last hebben van de volgende klachten:

  • Verlies van spiermassa. Op een gegeven moment is de gezondheid van huid en haar ook aangetast waardoor een snellere veroudering optreedt.

  • Je blijft een honger gevoel houden omdat het verzadigingshormoon lipide onvoldoende werkt.

  • Er is meer behoefte aan koolhydraten en suiker(s).

  • Er is een hoge spiegel van cortisol. Op dit moment zijn er stemmingswisselingen.

  • Je slaapt slecht omdat er onvoldoende melatonine aangemaakt wordt. Melatonine is een antagonist van cortisol.

  • Hardnekkig buikvet. Dit komt door omdat het voedsel niet gebruikt wordt en wordt als buikvet opgeslagen wordt.

 

In het volgende en laatste deel vertel ik hoe voetreflexologie en Essentiële Oliën vermindering van het stressniveau kunnen geven. Klik hier voor deel III.