U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

   Praktijk voor voetreflexologie-plus 



Nieuws

U bent weer van harte welkom! 

Wij volgen het COVID-19 protocol, dat u hier kan lezen.

 

U kunt hier 24/7 online direct een afspraak bij mij boeken. 

 

Nieuw: babyreflexologie. Een zachte massage aan de voetjes neemt kwaaltjes weg bij je baby.

 

Tip: voor natuurgeneeskundige behandelingen werk ik samen met Ingrid Melkenboer, www.bestmethode.nl.

 

Heeft u ons artikel gezien in de Soester Courant? Lees het hier.

 

Vanaf nu heeft Amaragd ruimere openingstijden, overdag en in de avond. 

 

Een van mijn specialisaties is behandeling van vrouwen in de overgang. Lees hier verder.

 

 Aroma Touch Massage! Lees hier meer over deze behandeling.

Voetreflex bij Stressklachten 

Hoe gestrest ben je eigenlijk? Wat betekent voor jou stress?

Hier op mijn website wil ik graag met jullie delen wat stress is; wat betekent stress voor al onze organen, hoe herkennen wij stress en enkele tips tot het reduceren van stress in relatie met voetreflexologie.

  

Deel I: Wat is stress?

Iedereen heeft in een bepaalde mate stress nodig in zijn leven om goed te kunnen functioneren.

Stress, volgens van Dale, is een aanhoudende geestelijke druk of spanning. Het is een teveel aan spanning. Je kent waarschijnlijk een gezonde stress, of Eustress. Denk bijvoorbeeld aan dat je een nieuwe kledingstuk moet kopen voor een feest, een leuke situatie dat toch veel spanning geeft.

Als je langdurig of een te hoog stressgehalte of chronische stress hebt, kan dit leiden tot  lichamelijke klachten. Maar het kan ook invloed hebben op je gevoelens, denkvermogen en gedachten.

Stress is het proces tussen oorzaak en gevolg. Bij een goede basis is iemand veerkrachtig en kan snel herstellen. Veerkracht heeft een directe relatie met je energieniveau.

Hoe iemand op stress reageert, is afhankelijk van zijn persoonlijkheid, sociale netwerk, ervaringen en vaardigheden.

Wanneer iemand een goede basisspanning heeft, zit hij letterlijk goed in zijn vel.

Als je te lang of te intens stress ervaart, dan kan dat nadelige gevolgen hebben voor je geest en lichaam. Belangrijk is om naar je lichaam te luisteren. Heb je last van buikpijn, depressie, angst/paniekaanvallen, hoofdpijn... dit zijn enkele tekens dat je dan te veel stress in je leven hebt momenteel. Voorbeelden hiervan zijn opgejaagde gevoelens, concentratiestoornissen, nervositeit, veel of weinig eetlust. Je cortisol spiegel loopt op!!

Dus stress is goed als spanning en ontspanning met elkaar afgewisseld wordt.

Bij een ‘gezonde’ stress ben je in harmonie met jezelf en de omgeving. Je reacties op situaties zijn flexibel en je hebt een duidelijke mening. Bij problemen kan je adequaat reageren en je systeem is in balans.

Worden er weinig of geen prestaties van je verwacht, dan presteer je onder de maat. Je bent gedemotiveerd, apathisch, eigenlijk ben je vervelt. Je hebt er moeite mee dat je niets (weinig) kunt. Je verliest je balans.

En juist als je overbelast wordt en de uitdaging te hoog gegrepen is, weet je het allemaal niet precies meer. Je kunt niet focussen, je bent besluiteloos. Je systeem kan het niet meer aan en je verliest je veerkracht.

 

Maar er zijn ook verschillende soorten stress (meervoud=stressoren):

  • Chemische stressfactoren: denk aan luchtvervuiling (aantasting van het milieu), chemische stoffen, gif, onvolwaardige voeding.
  • Emotionele stressfactoren: werk, gezin, relaties.
  • Mentale stressfactoren: beperkende overtuigingen, manier van omgaan met probleemsituaties, je karakter.
  • Fysieke stressfactoren: te hard werken, te weinig slaap, te veel van... bijv. ook te veel lichaamsbeweging.
  • Elektromagnetische stressfactoren: computer, televisie, mobiel telefoneren.

Tot zover dit eerste deel over stress. Ik hoop dat je beetje begrijpt wat stress is. Misschien is dit het juiste moment om zelfreflectie te doen: Heb ik te veel stress?

Lees hier verder...